Češi dali rekordní miliardy na charitu, letos hrozí pokles
Publikováno: 24.12.2025 15:08 | Autor: Jan Novák
Lakomí Češi? Kdepak, loni darovali rekordní miliardy. Letos ale může být hůř
Přestože Česká republika často sklízí pochybnosti o štědrosti svých obyvatel, data z minulého roku mluví jasně: Češi jsou všechno, jen ne lakomí. V roce 2022 se v Česku darovalo rekordní množství peněz na dobročinné účely. Podle nejnovějších statistik dosáhly celkové částky darované na charitu výše několika miliard korun. Avšak s blížícím se koncem roku 2023 se objevují obavy, že v důsledku ekonomické situace a rostoucí inflace může být letošní bilance méně pozitivní.
Vzestup dobročinnosti v roce 2022
Loni Češi nejen že darovali více než kdy dříve, ale také rozšířili spektrum oblastí, kterým pomáhají. Největší podporu zaznamenaly organizace zaměřené na pomoc dětem, zdravotně postiženým a seniorům. Kromě tradičních form přispívání, jako jsou finanční příspěvky nebo darování materiální pomoci, lidé stále častěji sahali po moderních metodách, jako jsou online darování nebo participace na crowdfundingových kampaních.
Značný nárůst byl vidět i v korporátní filantropii, kde firmy integrovaly dobročinnost jako klíčovou součást své firemní kultury a CSR (Corporate Social Responsibility) strategií. Výrazně tak přispěly k celkovému objemu darů.
Proč by rok 2023 mohl být jiný
Navzdory optimistickým číslům z minulého roku, prognózy pro rok 2023 nejsou tak růžové. Ekonomická situace v České republice i ve světě je nestabilní, což může mít přímý dopad na dobročinné dárcovství. Inflace, která neustále roste, a zvýšené životní náklady mohou vést k tomu, že lidé budou mít méně disponibilních příjmů, které by mohli věnovat na charitu.
Dalším faktorem, který by mohl ovlivnit dobročinnost, je psychologický stav společnosti. V dobách ekonomické nejistoty se lidé mohou cítit méně motivováni k altruismu, když jsou zaneprázdněni řešením vlastních finančních problémů.
Co můžeme dělat?
I přes potenciální pokles v dárcovství, existuje několik způsobů, jak podpořit kulturu dobročinnosti i nadále. Prvním krokem je osvěta o významu pravidelného přispívání, bez ohledu na ekonomickou situaci. Organizace by mohly také přizpůsobit své strategie sbírání prostředků aktuálním podmínkám, například nabídnutím menších, ale pravidelných možností k darování.
Využití digitálních nástrojů a sociálních médií může rovněž pomoci zvýšit povědomí a usnadnit proces darování. Transparentnost a jasné komunikace výsledků, kterých bylo dosaženo díky darům, může posílit důvěru a motivaci dárců pokračovat v podpoře i v těžších časech.
V konečném důsledku, ať už se situace vyvine jakkoliv, jedno je jisté: štědrost a solidarita jsou hodnoty, které pomáhají utvářet silnější a kohezivnější společnost. A v tomto duchu bychom, jako společnost, měli pokračovat i nadále, bez ohledu na ekonomické klima.
Další zajímavé články
← Zpět na hlavní stránku